MOTTO TYGODNIA 
Tempora mutantur,
et nos mutamur in illis.
"Czasy się zmieniają
i my się wraz z nimi zmieniamy."
Przysłowie łacińskie
 
 
 

I Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie

im. ks. Stanisława Konarskiego

35-030 Rzeszów; 3-go Maja 15

tel. 17 748 28 20  fax. 17 748 28 30

pierwsze w mediach 3

mscloudlogofanpage 1lo

kanal youtube 175

bip190

Zaloguj się

Nazwa użytkownika   Hasło   Pamiętaj mnie     Przypomnieć login?  

Archiwum wiadomości

office365info

Wyjście na spektakl „Zemsta”

Uczniowie klas 1ag i 1bg naszej szkoły 26 lutego 2020r. uczestniczyli w spektaklu będącym adaptacją komedii Aleksandra Fredry pod tytułem ,,Zemsta”. Sztuka wystawiana była na deskach Teatru „Maska” w Rzeszowie.

1

Spektakl oparty na komedii A. Fredry na nowo opowiada historię dwóch skłóconych ze sobą rodów. Chociaż premiera sztuki odbyła się stosunkowo dawno, bo w roku 1834, to jednak jej fabuła przekazuje prawdę o charakterach i zachowaniu ludzi aktualną również obecnie. W rolę wybuchowego i bezkompromisowego Cześnika wcielił się Robert Luszowski, który świetnie odzwierciedlił postępowanie Raptusiewicza znanego z komedii A. Fredry. Natomiast epizod bardziej spokojnego i trzeźwo myślącego Rejenta odegrał Bogusław Michałek. Charakterystyczne usposobienie tych dwóch postaci podkreślały także kolory ich strojów (czerwień u Cześnika i ciemna zieleń u Rejenta). Również pozostali aktorzy zagrali swoje role w sposób fenomenalny. Nieco rozmarzonego i narcystycznego Papkina odegrał Henryk Hrywienicki, a sprytną i urzekającą Podstolinę - Anna Kukułowicz.

5

Duże znaczenie w spektaklu miała muzyka. Pojawiały się zarówno wesołe piosenki śpiewane przez Papkina, jak i oprawa dźwiękowa stanowiąca tło dla odgrywanych wydarzeń. Podczas licznych scen bijatyk i szarpanin, do których choreografię przygotowała Magdalena Gajewska, muzyka stopniowała napięcie i dyktowała tempo. Duże wrażenie na widzach wywarli również aktorzy śpiewający krótkie utwory z tyłu sceny (niczym chór w antycznym dramacie), co stanowiło uzupełnienie kwestii głównych postaci.

Istotna w odbiorze spektaklu była również scenografia. Na scenie znajdował się pokój stworzony z fragmentów drewnianych desek, odłamków ozdabianych framug i metalowych

rur. Na listwach zawieszone były poroża i miecze, a na podłodze stał czarny szezlong, pomarańczowy fotel i okrągły stolik. Z pomieszczenia było wiele wyjść, które dawały dobry widok na zawieszone z tyłu ruchome, czarne panele z kawałkami brzozy. Z tego miejsca często wydobywał się dym. U sufitu wisiał ozdobny kandelabr, który w pewnym momencie – trafiony kulą z pistoletu – zsunął się i zaczął przemieszczać się w obie strony. Myślę, że zabieg ten wywołał u publiczności wrażenie zszokowania i podziwu. Warto też zwrócić uwagę na oświetlenie, które zmieniało się wraz z odgrywaną sceną. Zazwyczaj światło było białe, ciepłe, choć w momentach szermierki, czy bójki - stawało się niebieskie, aby skupić uwagę widza i zaznaczyć energiczny charakter ogrywanych akurat scen. W momentach, w których bohater zmuszony był wybierać, bądź wtedy, gdy podkreślana była jego zróżnicowana osobowość, zdarzało się, że scena podzielona była na dwie części - na jednej połowie światło było czerwone, na drugiej zaś niebieskie.

Warto też zaznaczyć, że nie wszystkie kostiumy aktorów były ściśle związane z epoką. Niektóre elementy – tak jak na przykład: narzuta Rejenta czy koszula Papkina - wskazywały na historyczne umiejscowienie akcji. Inne stroje – przede wszystkim Klary i Wacława - był natomiast zwyczajnymi ubraniami noszonymi przez nas na co dzień. Wskazuje to na ponadczasowość przekazywanych przez sztukę treści.

Spektakl bardzo nam się podobał, ponieważ stanowił inne niż dotychczas spojrzenie na powszechnie cenioną komedię A. Fredry. Aktorzy ciekawie przedstawili zawiłą historię miłości Klary i Wacława, skrywanej przed skłóconymi rodzinami kochanków. Uważamy, że klasowy udział w spektaklu dał nam świetną możliwość przypomnienia treści komedii.

Kornelia Wilk i Kacper Bijoś, klasa

1 Liceum Ogólnokształcące im. ks. Stanisława Konarskiego w Rzeszowie

Copyright © 2015. All Rights Reserved.